2025.12.22 15:38

Gotowy jest pierwszy wiadukt w Sosnowcu. Wraca ruch drogowy na ul. Nowopogońską

Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Logo Rzeczpospolita Polska Logo Unia Europejska

Wybudowaliśmy nowy wiadukt kolejowy nad ul. Nowopogońską w Sosnowcu. To pierwszy ukończony obiekt na modernizowanym odcinku linii Będzin – Katowice Szopienice Płd. Przed nami zaplanowane prace na stacji Sosnowiec Główny, które będą wymagały zmian w komunikacji. Efektem dużej i ważnej inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie zwiększenie dostępu do kolei oraz usprawnienie podróży w aglomeracji.

Na modernizowanym odcinku linii od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych zwiększa się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. W ramach zadania przebudujemy 20 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty kolejowe w Sosnowcu przy ul. Nowopogońskiej, Żeromskiego i Piłsudskiego. 

Prace przy wiadukcie nad ul. Nowopogońską są na ukończeniu. Obiekt usprawni ruch drogowy w mieście oraz zwiększy bezpieczeństwo na kolei. We wtorek, 23 grudnia, udostępnimy kierowcom przejazd pod wiaduktem. Nowa konstrukcja ma większy prześwit między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów. Ulica jest szersza, z dwoma pasami ruchu, a nie z jednym jak dotychczas, dzięki czemu usprawni się komunikacja drogowa w tej części miasta. Jezdnia zyskała chodnik i ścieżkę rowerową. Nowa nawierzchnia asfaltowa umożliwia przejazdy samochodom. Dodatkowa warstwa asfaltu zostanie ułożona w I kw. 2026 r.  Obiekt został poszerzony i dostosowany do nowego układu 4-torowego. Dzięki temu oddzielimy ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, a na tory będzie mogło wyjechać więcej pociągów. 

(Kliknij, aby powiększyć)

Inwestycja jest realizowana przy utrzymanym ruchu kolejowym. Zaawansowane roboty prowadzimy też na wiaduktach przy ul. Piłsudskiego i Żeromskiego w Sosnowcu. 

Gotowa jest połowa obiektu na ul. Piłsudskiego. Najbliższe zaplanowane roboty będą się koncentrowały na budowie sąsiedniej części, w tym przyczółków i przęseł, na których zostaną ułożone nowe tory. Zakończenie przebudowy tego wiaduktu przewidujemy w III kwartale 2026 r.

Z kolei na ul. Żeromskiego powstaje nowy, szerszy chodnik z miejscem pod ścieżkę rowerową. Poszerzona będzie też jezdnia, co wpłynie na usprawnienie komunikacji drogowej i tramwajowej. Przebudowę wiaduktu kolejowego w tym miejscu planujemy zakończyć w I kwartale 2027 r. 

W styczniu planowane są zmiany w komunikacji dla mieszkańców 

Podróżni korzystają z nowego peronu nr 3 na stacji Sosnowiec Główny. Wraz z jego udostępnieniem, wykonawca przystąpił do dalszych prac i zdemontował dwa pozostałe obiekty. W styczniu zacznie się przebudowa przejścia podziemnego i budowa nowego wejścia na peron 2. Po wyburzeniu starego segmentu, wybudujemy nowy z windą i schodami na peron. Ten zakres prac wymaga zmian w komunikacji. Od 19 stycznia dojście do peronu od strony ul. 3 Maja zostanie zamknięte. Dostęp będzie możliwy przejściem podziemnym od ul. Kilińskiego i wydłużoną o 1 km drogą przez ul. Piłsudskiego. Przy planowaniu podróży prosimy o uwzględnienie dodatkowych 15 min na dojście do stacji od strony centrum miasta. Zmiany będą obowiązywały do 20 kwietnia. 

(Kliknij, aby powiększyć infografikę)

Z myślą o mieszkańcach, od 19 stycznia uruchomimy bezpłatną komunikację autobusową, która będzie kursowała co 20 min (co 10 min w godzinach szczytu). Przebieg planowanej trasy prowadzi od pętli autobusowej przy Urzędzie Miasta przez dworzec kolejowy do ul. Kilińskiego i z powrotem.

(Kliknij, aby powiększyć infografikę)

Rozumiemy trudności, jakie powoduje zamknięcie przejścia, jednak skala inwestycji nie pozwala na wyznaczenie bezpiecznej drogi przez czynne tory i plac budowy na stacji Sosnowiec Główny. 

Informacje o zmianach będą dostępne w formie plakatów na stacjach i przystankach, na Portalu Pasażera, w mediach społecznościowych oraz na stronie inwestycji: www.slaskienatorach.pl.

Prace prowadzimy w Będzinie, Sosnowcu i Katowicach

Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Płd. budowane są dodatkowe tory, dzięki którym rozdzielony zostanie ruch dalekobieżny od regionalnego, co zwiększy przepustowość linii kolejowej. W Sosnowcu wzrośnie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym po przebudowie wiaduktów. Przy stacji wybudowaliśmy nową nastawnię, z której dyżurni zadbają o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Postępują prace przy nowych przystankach Katowice Morawa i Sosnowiec Środula, które zwiększą dostęp do kolei. Piesi i rowerzyści korzystają już z wygodnego i bezpiecznego przejścia pod torami na ul. Chemicznej. Nowy obiekt powstał w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego i zwiększa bezpieczeństwo oraz usprawnia przejście na drugą stronę torów, bez konieczności oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami. Ruch samochodowy skierowano z ul. Chemicznej na wiadukt drogowy w ciągu DK94. Zadanie obejmuje też stację Będzin, która będzie obsługiwać wyłącznie ruch towarowy.

Inwestycja na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Płd. ma wartość 826 mln zł i jest częścią dużego zadania, realizowanego przez Polskie Linie Kolejowe S.A. przy wsparciu funduszy unijnych. Jej zakończenie planowane jest w 2027 r. Wykonawcą prac jest firma ZUE S.A.

Warto przeczytać również: