2024.09.12 12:11

Ruszą kolejne prace przy budowie kolejowych wiaduktów w Katowicach

Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Logo Rzeczpospolita Polska Logo Unia Europejska

9 września rozpoczęliśmy przebudowę wiaduktu drogowego przy ul. Bagiennej w Katowicach. Wkrótce prace będą prowadzone na obiektach przy ul. Granicznej i Kłodnickiej. To część największej kolejowej inwestycji w historii województwa śląskiego, której efektem będą bezpieczne podróże, nowe przystanki oraz większe możliwości w ruchu pociągów.

W ramach wielkiej inwestycji na odcinku linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice, od 9 września prowadzimy prace na wiadukcie drogowym przy ul. Bagiennej. W miejscu starego obiektu powstanie nowa konstrukcja dostosowana do układu 5-torowego, natomiast obok, w ciągu ul. Bagiennej, zostanie wybudowany drugi wiadukt nad dwoma dodatkowymi torami. Dzięki realizacji tego zadania, zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Poszerzenie wiaduktu umożliwi poprowadzenie pociągów w nowym układzie 7-torowym, co wpłynie na zwiększenie ruchu kolejowego. W ramach prowadzonych prac, w pierwszej kolejności została zamknięta jezdnia w kierunku Katowic. Ruch drogowy jest przeniesiony na drugą stronę obiektu, a przejazd możliwy jest tylko jednym pasem. Ruch pieszy został skierowany na ścieżkę pieszo-rowerową, zlokalizowaną po południowej stronie ul. Bagiennej. Pociągi kursują zgodnie z rozkładem jazdy. Ten etap prac zaplanowano na 9 miesięcy. Zmiany w komunikacji zostały uzgodnione z zarządcą drogi i policją. Po wykonaniu połowy wiaduktu, ruch drogowy w obu kierunkach będzie przełożony na jego nową część. Wtedy zostanie zamknięta jezdnia w kierunku Mysłowic.

Wizualizacja przedstawia mapę Katowic z zaznaczonym zwężeniem na DK79 na ul. Bagiennej.(Kliknij, aby powiększyć)

25 września rozpoczną się prace na wiadukcie kolejowym przy ul. Granicznej. Droga pod obiektem zostanie zamknięta, a dla kierowców będą wyznaczone objazdy przez ul. Damrota i Francuską. Piesi skorzystają z przejść przy ul. Paderewskiego i Damrota, a po demontażu obiektu znów będą mogli poruszać się wyznaczonym przejściem na ul. Granicznej. Wiadukt zostanie poszerzony, dzięki czemu usprawni się przejazd samochodów pod obiektem. Ulica zyska też ścieżkę rowerową.

(Kliknij, aby powiększyć)

Prace przy obiekcie na ul. Kłodnickiej planowane są od 30 września. Ulica będzie zamknięta dla ruchu kołowego, a na czas prac rozbiórkowych – także dla pieszego. W miejscu wiaduktu znajdującego się przy stacji Katowice Ligota powstanie nowa konstrukcja z poszerzonymi obustronnie chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową oraz większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów.

Grafika przedstawia mapę z zaznaczonymi lokalizacjami sześciu wiaduktów oraz terminami ich zamknięć w związki z realizowaną inwestycją. Wiadukt drogowy na ulicy Bagiennej – obowiązuje zwężenie od 9 września 2024 roku. Wiadukt kolejowy na ulicy Granicznej – zmiana planowanego terminu zamknięcia z 16 na 25 września 2024 roku. Wiadukt na ulicy Kłodnickiej – planowane zamknięcie 30 września 2024 roku. Wiadukt kolejowy na ulicy Mikołowskiej – zmiana planowanego terminu z 23 września na 7 października 2024 roku. Wiadukt kolejowy na ulicy Przodowników oraz wiadukt kolejowy na ul. Załęskiej – planowane zamknięcie obu obiektów w listopadzie 2024 roku. Nowe daty zamknięć wiaduktów nad ulicami Graniczną oraz Mikołowską uwzględniają m.in. dwutygodniowy okres między zatwierdzeniem dokumentacji a rozpoczęciem prac, potrzebny do przygotowania zamknięć.(Kliknij, aby powiększyć)

Dopracowywana jest dokumentacja projektowa w zakresie sygnalizacji świetlnej dla wiaduktu kolejowego przy ul. Mikołowskiej. Rozpoczęcie robót na tym obiekcie planowane jest od 7 października. Wiadukty przy ul. Załęskiej i Przodowników będą realizowane od listopada.

Zmiana terminów rozpoczęcia prac przy obiektach na ul. Granicznej i Mikołowskiej jest spowodowana dłuższym procesem uzgadniania nowej organizacji ruchu drogowego względem wcześniej przyjętego harmonogramu i dotyczy uwzględnienia 2-tygodniowego czasu na przygotowanie do prac między zatwierdzeniem dokumentacji a wejściem na roboty.

W związku z szerokim zakresem prac, konieczne będą zamknięcia wiaduktów dla ruchu drogowego i czasowo dla ruchu pieszego. Mając na uwadze komfort mieszkańców, zmiany są wprowadzane etapami. Na czas zamknięć przygotowywane są alternatywne trasy dojazdu dla samochodów i przejść dla pieszych. Szczegóły będą podawane z wyprzedzeniem.

Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice potrwa cztery lata. Ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Pliki do pobrania

Warto przeczytać również: