2024.11.29 16:20

Uwaga mieszkańcy Katowic! Kolejny etap modernizacji wiaduktów

Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Logo Rzeczpospolita Polska Logo Unia Europejska

W ramach wielkiej inwestycji, na odcinku linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice prowadzimy prace m.in. na wiaduktach kolejowych przy ul. Granicznej, Kłodnickiej i Mikołowskiej.

Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem.

Na ul. Granicznej prowadziliśmy przekopy kontrolne, usunęliśmy nawierzchnię drogową, zamontowaliśmy wygrodzenia, wzmocniliśmy nasyp kolejowy oraz zabezpieczyliśmy czynne tory. Następnie zdemontowaliśmy przęsło obiektu wraz z przyczółkiem i nasypem. W kolejnym etapie będą prowadzone dalsze prace rozbiórkowe oraz rozpocznie się fundamentowanie i wykonanie palowania pod nową część wiaduktu. Wykonawca planuje 2 grudnia 2024 r. udostępnić pieszym przejście pod wiaduktem na ul. Granicznej. Tego dnia wyłączona z użytkowania zostanie kładka nad torami przy ul. Paderewskiego. Rozpocznie się jej demontaż, a następnie budowa nowego przejścia podziemnego i przystanku Katowice Uniwersytet. Natomiast przebudowa wiaduktu na ul. Granicznej zakończy się w III kwartale 2025 roku.

Grafika przedstawia fragment mapy Katowic. U góry tytuł: Przebudowa wiaduktu kolejowego – zmiany organizacji ruchu pieszego od 2 grudnia 2024 roku. Na mapie oznaczona jest ul. Graniczna z piktogramem informującym o zamkniętym wiadukcie kolejowym, ale z adnotacją, że udostępnione zostaje tymczasowe, bezpieczne przejście dla pieszych przez teren budowy. Oznaczona jest także ul. Paderewskiego z zaznaczoną na czerwoną istniejącą kładką dla pieszych, która tego samego dnia zostanie wyłączona z użytkowania. (Kliknij, aby powiększyć)

Zdemontowaliśmy nawierzchnię drogową oraz prowadziliśmy przekopy kontrolne przy ul. Kłodnickiej, a obecnie wykonawca wzmacnia nasyp kolejowy. Od 5 grudnia 2024 r. nie będzie możliwości przejścia pod wiaduktem. Zamknięcie ulicy związane jest z kolejnym etapem prac i rozbiórką obiektu. Ten etap robót został zaplanowany przez wykonawcę na ok. 6 tygodni. Po tym czasie droga pod obiektem ponownie zostanie udostępniona mieszkańcom. Zakończenie przebudowy wiaduktu planowane jest w III kwartale 2026 r.

(Kliknij, aby powiększyć)

Na ul. Mikołowskiej, po wprowadzeniu tymczasowej organizacji ruchu drogowego i wykonaniu przekopów kontrolnych, zamontowaliśmy wygrodzenia i zdemontowaliśmy stare odwodnienie obiektu. Następnie, zbudowaliśmy podpory tymczasowe na potrzeby rozbiórki i zdemontowaliśmy konstrukcję stalową wiaduktu kolejowego. W dalszym ciągu prowadzone będą prace rozbiórkowe oraz rozpocznie się fundamentowanie pod nowe podpory obiektu. Piesi będą korzystać z przejścia pod wiaduktem tak długo, jak będą na to pozwalały prowadzone prace.Przewidywany termin zakończenia wszystkich prac to IV kwartał 2026 r.

Grafika przedstawia fragment mapy Katowic. Na górze znajduje się tytuł: Przebudowa wiaduktów w Katowicach. Na mapie zaznaczona jest linia kolejowa od sosnowca w kierunku Tychów. Wokół znajdują się pola tekstowe z opisami. Jeden: Wiadukt drogowy ul. Bagienna zwężenie od 9 września 2024 r. Opis: Na ul. Bagiennej utrzymywany jest ruch drogowy ze zwężeniem do jednego pasa ruchu w każdym z kierunków. Ruch pieszy został skierowany na ścieżkę pieszo-rowerową, zlokalizowaną po południowej stronie ul. Bagiennej. Dla autobusów wyznaczony został buspas. Dwa: Wiadukt kolejowy ul. Graniczna zamknięty od 25 września 2024 r.Opis: Dla kierowców wyznaczone zostały objazdy przez ul. Damrotai ul. Francuską. Piesi korzystają z kładki przy ul. Paderewskiego oraz chodników pod wiaduktami przy ul. Damrota i ul. Francuskiej. Po demontażu wiaduktu na ul. Granicznej wyznaczone zostanie tymczasowe przejście dla pieszych. Trzy: Wiadukt kolejowy ul. Kłodnicka zamknięty od 30 września 2024 r. Opis: Dla ruchu drogowego objazd prowadzony jest przez wiadukt na ul. Ligockiej. Piesi od 9 października przez ok. 30 dni, mogą korzystać z przejścia pod wiaduktem na ul. łodnickiej. Prace realizowane będą w taki sposób, aby przejście było dostępne dla podróżnych jak najdłużej. Cztery: Wiadukt kolejowy ul. Mikołowska zamknięty od 7 października 2024 r. Opis: Dla kierowców zalecany jest objazd pod wiaduktami na ul. św. Jana oraz ul. Francuskiej. Piesi przez 30 dni od momentu zamknięcia wiaduktu będą mogli jeszcze przejść pod obiektem, a następnie będą korzystać z przejścia podziemnego na stacji Katowice. Pięć: Wiadukt kolejowy ul. Przodowników planowane zamknięcie od 21 października 2024 r. W tym wypadku brak opisu.Sześć: Wiadukt kolejowy ul. Załęska planowane zamknięcie od 4 listopada 2024 r. Opis: Wiadukt zostanie zamknięty dla ruchu drogowego i pieszego. Najbliższy czynny wiadukt znajduje się ul. Ligockiej. Dojechać i dojść do niego będzie można ul. Zgody lub ul. Wincentego Pola i ul. Dziewięciu z Wujka. Piesi po ok. 30 dniach będą mogli ponownie przejść ul. Załęską, po wyburzeniu istniejącego wiaduktu. Poniżej znajduje się żółtyprostokąt z tekstem: Uwaga pasażerowie komunikacji miejskiej! Remont wiaduktów i tras kolejowych realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawia, że komunikacja publiczna Transport GZM musi dostosować się do zmieniających się warunków i związanych z tym utrudnień. Bądź z nimi na bieżąco. Zapoznaj się ze zmianami w trasach i rozkładach autobusów kursujących w okolicach remontowanych wiaduktów.(Kliknij, aby powiększyć)

O kolejnych etapach prac i zmianach dla mieszkańców, będziemy informować z wyprzedzeniem.

Warto przeczytać również: