Śląskie na nowych torach
Projekt obejmuje teren województwa śląskiego, aglomeracji górnośląsko-zagłębiowskiej. Prace prowadzone będą na odcinkach Będzin – Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. To największa w historii inwestycja kolejowa w regionie, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki wsparciu instrumentu „Łącząc Europę”.
(kliknij, aby powiększyć infografikę)
Podróżni w województwie śląskim zyskają lepszy dostęp do kolei m.in. dzięki budowie 5 nowych przystanków kolejowych: Sosnowiec Środula, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi się także za sprawą modernizacji 7 stacji kolejowych oraz 9 przystanków. Na wszystkich przebudowane zostaną perony, a na stacjach Sosnowiec, Katowice Szopienice Południowe oraz Katowice Ligota podróżni zyskają po jednym dodatkowym peronie.
Łącznie powstanie 13 nowych peronów, a 35 zostanie przebudowanych. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dostęp do nich zapewnią wybudowane pochylnie lub windy, a dla osób niewidomych oraz niedowidzących zamontowane zostaną ścieżki naprowadzające na antypoślizgowych nawierzchniach.
Kluczowym elementem projektu będzie oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. W tym celu ułożona zostanie dodatkowa para torów na szlaku Będzin – Katowice – Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. W sumie będzie to blisko 40 km nowych torów, dzięki którym znacząco wzrośnie przepustowość ruchu kolejowego na Śląsku – zarówno pasażerskiego, jak i towarowego. Dodatkowo, na wszystkich odcinkach, wymienionych zostanie ponad 280 km torów oraz 350 km sieci trakcyjnej.
Szybkie i bezpieczne podróże koleją w województwie śląskim zapewni także budowa i przebudowa 195 obiektów inżynieryjnych, w tym m.in. przebudowane zostaną wiadukty kolejowe w Katowicach nad ulicami Św. Jana, Francuską, Damrota, Kościuszki, Mikołowską oraz Graniczną. W Pszczynie wybudowany zostanie m.in. wiadukt kolejowy na ul. Dworcowej (powstanie w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego), a w Zebrzydowicach – ponad 600-metrowy most kolejowy nad ul. Botaniczną, Hallera oraz rzeką Piotrówką.
Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie na trasach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice przyspieszą nawet do 160 km/h.
Łączny koszt inwestycji wyniesie około 7 mld zł netto, z czego ponad 6 mld zł netto pochodzić będzie ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).