LOT A/A1: odcinek Będzin – Katowice
Inwestycja na trasie Będzin – Katowice Piotrowice podzielona została na dwa zadania. W ramach pierwszego, na szlaku Będzin – Sosnowiec – Katowice Szopienice Południowe, wybudowane zostaną m.in. dwa nowe przystanki kolejowe: Sosnowiec Środula oraz Katowice Morawa. Obiekty przystosowane do potrzeb wszystkich podróżnych będą miały po dwa perony. Nowy peron wybudowany zostanie także na stacji Sosnowiec, a dwa istniejące zostaną gruntownie przebudowane. Inwestycja na tym szlaku obejmuje także budowę ok. 17 km nowych torów w celu oddzielenia ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego oraz wymianę ok. 35 km torów, ok. 42 km sieci trakcyjnej, 85 rozjazdów i przebudowę 13 obiektów inżynieryjnych. Koszt modernizacji tego odcinka wyniesie ok. 785 mln zł netto, z czego 85 proc. pochodzić będzie ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF.
(kliknij, aby powiększyć infografikę)
Największy zakres prac realizowany będzie na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. W stolicy województwa śląskiego wybudowane zostaną aż trzy nowe przystanki kolejowe – Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Przebudowane zostaną z kolei istniejące przystanki – Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów, a także stacje kolejowe – Katowice Zawodzie, Katowice Ligota oraz Katowice. Na tej ostatniej przebudowane zostaną istniejące perony, a dodatkowo wybudowany zostanie peron nr 5. Budowane oraz przebudowywane stacje i przystanki zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych. Inwestycja w Katowicach obejmuje także m.in. budowę ponad 22 km nowych torów w celu oddzielenia ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, wymianę ok. 96 km torów, ok. 133 km sieci trakcyjnej, 267 rozjazdów i budowę oraz przebudowę 140 obiektów inżynieryjnych. Koszt modernizacji tego odcinka wyniesie ok. 3,4 mld zł netto, z czego 85 proc. pochodzić będzie ze środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF.