Trzy katowickie wiadukty już w przebudowie. Rozpoczynamy prace na obiekcie przy ul. Mikołowskiej
Prowadzimy prace przy przebudowie obiektów na ul. Bagiennej, Granicznej i Kłodnickiej w Katowicach. W poniedziałek rozpoczniemy roboty na wiadukcie kolejowym przy ul. Mikołowskiej.
W ramach wielkiej inwestycji, na odcinku linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice, poza głównymi pracami toczonymi na infrastrukturze kolejowej, prowadzimy prace na trzech obiektach: wiadukcie drogowym przy ul. Bagiennej oraz wiaduktach kolejowych przy ul. Granicznej i ul. Kłodnickiej.
Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. Do ich wykonania użyty jest specjalistyczny sprzęt, który zapewnia bezpieczeństwo prowadzonych robót. Każdej doby w rejonie wiaduktów na budowie pracuje kilkadziesiąt osób z profesjonalnej firmy, specjalizującej się w budowie mostów i wiaduktów. Zakres prac w początkowej fazie obejmuje roboty związane z demontażem sieci trakcyjnej i torów na wiaduktach. Dodatkowo, część prac związanych z przebudową układu drogowego wraz z infrastrukturą podziemną, będzie realizowana w ramach odrębnej inwestycji przez Miasto Katowice. Ze względu na prowadzenie prac przy utrzymanym ruchu kolejowym, wykonawca nie może burzyć obiektów metodą tradycyjną, a prace muszą być prowadzone w ścisłym reżimie technologicznym, który zapewnia bezpieczeństwo pasażerów oraz pracowników. Konieczność zachowania dodatkowych norm bezpieczeństwa sprawia, że prace realizowane są w dłuższym harmonogramie niż byłoby to możliwe przy wstrzymanym ruchu pociągów. Zwracamy uwagę, że wykonawca może prowadzić prace głównie w nocy, wykorzystując wynikające z rozkładu jazdy przerwy w prowadzeniu ruchu pociągów, aby nie wstrzymywać ruchu w ciągu dnia.
Na ul. Bagiennej prowadzona jest rozbiórka części wiaduktu drogowego, zabudowa części konstrukcyjnych oraz przebudowa instalacji w ziemi. Na ul. Granicznej usunięto nawierzchnię drogową, wzmacniany jest nasyp kolejowy oraz prowadzona jest przebudowa wodociągów. Obecnie demontowana jest nawierzchnia przy ul. Kłodnickiej, a wykonawca przygotowuje się do prac konstrukcyjnych.
Efektem zadania będzie zwiększenie dostępnych parametrów infrastruktury dla ruchu kolejowego i drogowego. Poszerzenie wiaduktu na ul. Bagiennej umożliwi poprowadzenie pociągów w nowym układzie 7-torowym, co wpłynie na zwiększenie ruchu kolejowego. Wiadukt na ul. Granicznej zostanie poszerzony, dzięki czemu usprawni się przejazd samochodów pod obiektem. Ulica zyska też ścieżkę rowerową. W miejscu obiektu znajdującego się na ul. Kłodnickiej powstanie nowa konstrukcja z poszerzonymi obustronnie chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową oraz większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów.
Zwracamy się z prośbą do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności i stosowanie się do tymczasowego oznakowania.
W poniedziałek ruszą prace przy ul. Mikołowskiej
Przebudowa wiaduktu kolejowego przy ul. Mikołowskiej w Katowicach rozpocznie się 7 października. Ulica zostanie zamknięta dla ruchu kołowego w poniedziałek nad ranem. Z myślą o mieszkańcach, ruch pieszy pod wiaduktem będzie utrzymany tak długo, jak pozwoli na to harmonogram robót. Przez najbliższy miesiąc, mieszkańcy będą mogli poruszać się specjalnie wyznaczoną i zabezpieczoną drogą pod wiaduktem. Ruch pieszy zostanie wstrzymany, gdy rozpocznie się demontaż przęsła wiaduktu.
Dla kierowców zalecany będzie objazd pod wiaduktami na ul. św. Jana oraz ul. Francuskiej.
Ruch kolejowy przez stację Katowice jest utrzymany. Zmiany w komunikacji miejskiej dostępne są na stronie internetowej transportgzm.pl.
Mobilni informatorzy w przejściu podziemnym na stacji Katowice każdego dnia rozdają mieszkańcom ulotki z informacją o zakresie prac i zaplanowanych objazdach. W piątek i w poniedziałek informacja trafi także do kierowców w okolicy ul. Mikołowskiej.
W ramach inwestycji nad ul. Mikołowską, w miejscu obecnie istniejących dwóch równoległych wiaduktów, wybudujemy jeden obiekt. Efektem przebudowy wiaduktu będzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Nowa konstrukcja zostanie dostosowana do współczesnych norm technicznych, co zwiększy trwałość obiektu. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów zmniejszą się koszty utrzymania. Wiadukt zyska nowy i estetyczny wygląd.
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Zadanie potrwa cztery lata. Ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowane przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.