2025.03.06 9:36

Kolej w Sosnowcu zmienia się na lepsze

Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Logo Rzeczpospolita Polska Logo Unia Europejska

W ramach modernizacji linii kolejowej E 65 na szlaku Będzin – Katowice Szopienice Południowe, dużo dzieje się w Sosnowcu. Obecnie budujemy przejście podziemne na nowo budowanym przystanku Sosnowiec Środula oraz nowy peron na stacji Sosnowiec Główny. Postępują również prace na obiektach inżynieryjnych. 

Na nowo powstającym przystanku Sosnowiec Środula budowane jest przejście podziemne między ul. Chemiczną a Piotrkowską, które zapewni wygodny dostęp do dwóch peronów. Po obu jego stronach widać już budowane schody oraz pochylnie, a także szyby windy. Tunel oraz perony przystosujemy to potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Równocześnie postępują prace na stacji kolejowej Sosnowiec Główny, gdzie modernizacja ma na celu poprawę warunków obsługi pasażerów oraz dostosowanie infrastruktury do współczesnych standardów. Obecnie budujemy nowy, dodatkowy peron trzeci. 

Infografika przedstawia dwa zdjęcia z lotu ptaka oraz jedne z poziomu ziemi – wszystkie przedstawiają budowane przejście na nowo powstającym przystanku Sosnowiec Środula. Oznaczone zostały miejsce, gdzie budowane są pochylnie, schody, strefy przejściowe, windy oraz, gdzie aktualnie odbywa się montaż zbrojeń na szalunkach. Z lewej strony infografiki znajduje się tekst pt. "Większy dostęp do kolei w Sosnowcu", poniżej tytułu jest napisane: Dzięki modernizacji linii kolejowej E 65 na trasie Będzin – Katowice Szopienice Południowe, mieszkańcy Sosnowca zyskają nowy przystanek kolejowy – Sosnowiec Środula. Dostęp do dwóch budowanych peronów zapewni powstające przejście podziemne między ul. Chemiczną oraz ul. Piotrkowską. Tunel i przystanek dostosujemy do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przejście podziemne połączymy z peronami za pomocą schodów, pochylni oraz wind.(Kliknij, aby powiększyć infografikę) 

Tymczasem na wiadukcie kolejowym nad ulicą Nowopogońską połowa obiektu jest już gotowa. Nowa konstrukcja została oddana do użytku i obsługuje ruch pociągów, a prace skupiły się obecnie na drugiej części obiektu. Przebudowa zapewni większą przepustowość i poprawi bezpieczeństwo zarówno dla podróżnych, jak i użytkowników drogi pod wiaduktem. W niedalekiej odległości od wiaduktu przebudowujemy również most kolejowy nad Przemszą. Ten obiekt także posiada pierwsze nowe przęsło. Początkiem lutego 2025 roku rozpoczęła się natomiast przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Piłsudskiego. Aktualnie trwają prace demontażowe. Na wszystkich obiektach inżynieryjnych w Sosnowcu ułożone zostaną cztery tory, co pozwoli na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. 

Infografika składa się z dwóch zdjęć z lotu ptaka, które prezentują przebudowywany wiadukt kolejowy nad ul. Nowopogońską w Sosnowcu. Podpisane i oznaczone są miejsca, gdzie budowane jest przejście pod torami, a także gotowy fragment obiektu. Po prawej strony znajduje się tekst pt. "Przebudowa wiaduktu zwiększy bezpieczeństwo – Sosnowiec, ul. Nowopogońska". Poniżej jest napisane: Postępuje przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Nowopogońską. Wybudowaliśmy już nowe przęsło, na którym ułożyliśmy pierwszy tor. Obecnie budowane są bezpieczne przejścia pod torami dla pieszych. Po zakończeniu przebudowy na obiekcie ułożone zostaną cztery tory, a nie jak dotychczas – trzy. Dzięki temu oddzielimy ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego w regionie.(Kliknij, aby powiększyć infografikę)

Galeria

Warto przeczytać również: