Rozpoczynamy przebudowę linii kolejowej od Katowic Brynowa do Katowic Ligoty



Prowadzimy wielką inwestycję na katowickim węźle kolejowym. Wkrótce front robót rozszerzy się o odcinek Katowice Brynów – Katowice Ligota, gdzie dla rozdzielenia ruchu dalekobieżnego i aglomeracyjnego, zostaną dobudowane dwa dodatkowe tory.
Obecne perony przystanku Katowice Brynów znajdują się w lokalizacji nowych torów i aby mogły rozpocząć się prace budowlane, perony muszą zostać wyłączone z użytkowania od najbliższej korekty rozkładu jazdy pociągów (9 marca). Ponadto, na początku marca wykonawca rozpocznie budowę ścian oporowych, które są niezbędne do wzmocnienia nasypu biegnącego od Brynowa w stronę Ligoty. Zaplanowane prace będą wymagać poruszania się sprzętu budowlanego po dotychczasowym peronie, poszerzania skarp i pierwszych wykopów pod ściany oporowe i instalacje kablowe.
Docelowo, przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty bliżej centrum miasta, by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji, ośrodków akademickich i kąpieliska. Jeden peron zostanie połączony z ul. Raciborską ścieżką pieszo-rowerową prowadzącą wzdłuż toru. Dojście do drugiego peronu będzie możliwe zaprojektowanym chodnikiem prowadzącym od ul. Żeliwnej przy Orliku. Perony będą połączone bezpiecznym przejściem pod torami. Obiekt powstanie na wysokości autostrady A4 i będzie wyposażony w schody i windy, które ułatwią komunikację. Pasażerowie skorzystają z nowego obiektu na przełomie 2027 i 2028 r. Dodatkowo, między Brynowem i Ligotą, na wysokości ul. Szadoka, powstanie zupełnie nowy przystanek kolejowy Katowice Kokociniec.
Prace na katowickim węźle kolejowym realizowane są przez Polskie Linie Kolejowe SA w ramach jednej z największych i najważniejszych inwestycji w historii województwa śląskiego. Przebudowa obejmuje linie kolejowe od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Pszczynę, Zabrzeg do granicy z Czechami w Zebrzydowicach. Łączna wartość zadania to 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego na węźle katowickim poprawi przepustowość, dzięki czemu zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów. Prędkość składów wzrośnie, towarowych do 120, a pasażerskich do 160 km/h. Zwiększy się dostęp do ekologicznego środka transportu – kolei, dzięki budowie nowych przystanków i dostosowaniu obecnych stacji i przystanków do obsługi wszystkich podróżnych. Będzie też bezpieczniej w ruchu pasażerskim i towarowym.
Wykonawcy robót: